Voorgeschiedenis.
Als reuzendragers gingen we naar verschillende reuzenstoeten kijken. Daar zagen we dat de deelnemende reuzen van betere kwaliteit en een grotere en mooiere uitstraling hadden dan de onze. Ons eerste idee als reuzendragers was dan ook de huidige reuzen Staf, Manse, Angeleeki, en Ephrem te restaureren en van mooiere kleren te voorzien. Aangezien deze reuzen niet ons eigendom zijn konden we dat niet realiseren. De idee om een eigen reus te maken kreeg daardoor meer en meer vorm. Het was Xavier Roos de jongste reuzendrager die met de idee kwam een nar te maken die onze stad Ronse zou vertegenwoordigen in het bommelsgebeuren. Op basis van historische en folkloristische gronden werd de reus tot leven geroepen.(vanaf het jaar 1951 maakt de nar deel uit van het Koninklijk hof der Bonmoss) |
Ontwerp, tekening of plan.
Het is aan Michel Provost dat we gevraagd hebben een tekening van een nieuwe reus op papier te zetten. Aan de hand van deze tekening was het ons mogelijk de grote van de reus, de basisdiameter, de vorm van de romp, de grote van zijn hoofd en de te gebruiken materialen te bepalen. Deze Ronsische kunstenaar heeft ook voor de realisatie van het hoofd gezorgd. Niet alleen de creatie van de Bonmossaffiches nam hij voor zijn rekening ook de restauratie van de bestaande reuzenhoofden. Het hoofd is uit papier-maché gemaakt, en heeft een hoogte van 0,78 m en een omtrek van1,55 m. De totale hoogte van de reus bedraagt 4,35 m en heeft aan de basis een diameter van 1,50 m. |
Het geraamte van bamboe en pulutriet.
Na het lezen van een artikel in de krant over de reuzen van Wetteren, namen we contact op met de schepen van Wetteren, Mevrouw Lieve De Gelden. Ze bezorgde ons het adres van de firma Riet en Rotan Woonwereld uit Deinze. Na hun werk te hebben bewonderd in Brugge en Laarne kreeg deze firma de opdracht het geraamte van deze reus te vervaardigen.
Dit familiebedrijf bestaat sedert 1870 en staat onder leiding van Mevrouw Katrien Dejonghe. Reuzen behoren nog altijd tot het gamma van hun specialiteiten. De handigheid en kunstzin van Vervaeze Jonas heeft geleid tot een schitterend resultaat. |
||
Kledij op maat van een reus
De kledij dient ook op maat te worden gemaakt.
Christel Gijselinck nam de uidaging aan om als naaister het volledig kostuum te maken. Eerst werd de maat genomen van de reus om de hoeveelheid stof te meten die nodig is voor het maken van zijn kledij. Voor de juiste kleuren van de stof namen we de vlag van Ronse mee. Volgende stap, het tekenen van de patronen. Het uitsnijden van de patronen in de stof werd gerealiseerd door de firma Guijline, uit de Industriezone Klein Frankrijk in Ronse. Het bedrijf werd opgericht in 1986 door 2 zaakvoerders Caroline Capiau en Guy Duwjjn. De rok heeft een omtrek van 7,80m en een hoogte van 2 m. Voor het maken van zijn muts, rok en hemd evenals de voering waren in totaal 120m2 stof nodig evenals kilometers draad. Al deze inspanningen hebben veel tijd gekost. Het resultaat mag gezien worden. |
Afwerking
De belletjes
Een nar heeft belletjes aan zijn muts, kraag en heupgordel. Deze moesten we dan ook vinden maar in reuzenformaat. Na een lange zoektocht vonden we de romeinse belletjes bij Hopa Sport in Heist-op-de-berg. |
De gordel en geldbeugel
Henri Vandemaele eigenaar van de bekende zaak Hakky gelegen in de Peperstraat te Ronse was de bevoegde persoon voor het maken van de gordel en geldbeugel. Hij realiseerde de heupgordel: 2,20m lang, hoogte 20 cm, dikte 1cm. De geldbeugel: 50cm op 40cm en 8 cm . Henri Vandemaele werd geboren te Dentergem. In het schoenbedrijf van zijn vader leerde hij de knepen van het vak. Na zijn huwelijk vestigde hij zich in Ronse waar hij vanaf 1976 de schoenmakerij Hakky uit de grond stampte. Gewone schoenen, zelfs wereldbekende dansschoenen maken voor mannen Monarca als lederwaren herstellen is zijn vak. Lederen pantoffels zowel voor dames en heren als uniformschoenen worden door hem vervaardigd. Lederen handtassen, boodschappentassen als portefeuilles kan je bij hem kopen. Ook een uitdaging gaat hij niet uit de weg namelijk het maken van de gordel en geldbeugel van MAX |
De handen
Voor de handen bedekt met groen en witte handschoenen werd Christian Pieman uit Ellezelles aangesproken. Deze kunstenaar maakte beide handen waarvan het rechterhand een Bommossmasker vasthoudt
Door de grote van de handen mochten ze niet te zwaar zijn en werden ze gemaakt uit polyester een materie waarvan Christian Pieman de kennis bezat om deze te gebruiken. |
Dragen van de reus
Voor het dragen van de reus gingen we ten rade bij de Heer Laurent Dubuisson historicus, en bezochten we La Maison des géants van Ath.
Het schouderstuk bestaat er uit een leren regelbare singel. Dit laat een soepele en gemakkelijke beweging van de reus toe. bv. Bij het dansen, wat niet het geval is met de huidige Ronsische reuzen waarvan het schouderstuk uit houten stokken bestaat .Dit schouderstuk werd gemaakt door de firma N.V. A. Radermecker & CO uit Warneton Waasten. Het bestaat uit een lederen harnas waarvan de schouderstukken opgevuld zijn met wol. |
Naam “MAX” ,de Zot van Ronse
Elke letter van deze naam staat voor de beginletter van de voornaam van volgende personen: | |
M | van Michel Provost Kunstenaar. De man die de reus een aangezicht heeft gegeven en hem heeft getekend. |
A | van André Callaert Voorzitter van de Reuzendragers in 2005 en van Adelin Roos Secretaris van de Reuzendragers in 2005 |
X | van Xavier Roos. Geestelijke vader van de reus. |
Om deze reden ook wordt de naam MAX met hoofdletters geschreven. |